Napoje izotoniczne a odchudzanie

Czym są napoje izotoniczne?

Napoje izotoniczne są to płyny, których stężenie jest dokładnie takie samo jak stężenie płynów ustrojowych w naszym organizmie. Ich głównym składnikiem jest woda, natomiast zawierają one także minerały i węglowodany, a często także witaminy. Warto wspomnieć, że napoje izotoniczne posiadają także sód, dzięki czemu są szybciej wchłaniane przez organizm oraz zapewniają utrzymanie optymalną równowagę elektrolitową (także dzięki obecności magnezu oraz wapnia). Ponadto, w czasie intensywnego wysiłku podczas treningu składnik ten wpływa na utrzymanie właściwej temperatury ciała. Następnym pożytecznym składnikiem izotoników jest potas, który gwarantuje właściwe funkcjonowanie układu nerwowego oraz mięśniowego. Natomiast węglowodany obecne w tego typu napojach są świetnym źródłem energii, dzięki której organizm może pracować dłużej i efektywniej.

Podczas treningu pić wodę, czy napój izotoniczny?

Jeżeli chodzi o wodę, to faktycznie – nawadnia ona organizm, natomiast w żadnym stopniu nie uzupełnia ona minerałów, które są tracone podczas intensywnego wysiłku, bo po prostu w swoim składzie ich nie zawiera. Co więcej woda nie zawiera składników, które przyspieszają jej wchłanianie do organizmu, lecz bardzo szybko gasi pragnienie, podczas gdy organizm w rzeczywistości nie został jeszcze odpowiednio nawodniony.

Składniki zawarte w izotonikach umożliwiają wykonania dłuższego oraz bardziej intensywnego treningu, ponieważ opóźniają uczucie zmęczenia oraz dostarczają maksymalną dawkę energii.

Izotoniki a odchudzanie

Faktem jest jednak, że przy treningu trwającym do jednej godziny, organizm nie potrzebuje jeszcze uzupełnienia elektrolitów, czy węglowodanów, a jedynie uzupełnienia płynów. W związku z tym poleca się, aby napoje izotoniczne spożywać w przypadku treningów trwających ponad godzinę, inaczej organizm zamiast czerpać energię z tkanki tłuszczowej, a tym samym spalając ją, będzie ją pobierał z zawartych w izotonikach węglowodanach. Polecamy więc, aby sięgać po napoje izotoniczne w przypadku intensywnych treningów trwających ponad półtora godziny.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s